skip to main content
  • Home
  • Leidinggevenden in onze organisatie staan positief tegenover scholing. Toch maken werknemers weinig gebruik van de mogelijkheden. Hoe kan dat?

Een positieve basishouding van leidinggevenden is een grote plus, maar het is niet de enige factor die bepaalt of mensen op dit terrein in actie komen.

Om te beginnen is een positieve basishouding niet hetzelfde als actieve ondersteuning. Voor veel werknemers is die wel belangrijk om scholing tot een succes te maken. Dit belang neemt verder toe naarmate werknemers zélf minder positief staan tegenover leren en ontwikkelen.

Een andere kanttekening is dat een positieve basishouding van leidinggevenden alleen betekent dat werknemers van hen in principe ruimte krijgen voor scholing. Dat is iets anders dan ook werkelijk de ruimte hebben. Verplichtingen en afspraken op het werk en in de privésfeer kunnen belemmeringen opleveren.

Tot slot is belangrijk dat het voor werknemers duidelijk is wat zij willen of moeten gaan leren, en waarom. Op welke manier draagt het bij aan hun duurzame inzetbaarheid?

In onze Checklist Effectieve bedrijfsaanpak leren, ontwikkelen & loopbaan zijn de relevante factoren verder uitgewerkt. Na het invullen zie je precies met welke verbeterpunten je aan de slag kunt om de kans op succes te vergroten.