Arbeidsverhoudingen
Goede, op samenwerking gerichte, arbeidsverhoudingen tussen leidinggevenden en medewerkers zijn essentieel voor een succesvolle aanpak op duurzame inzetbaarheid. Dit kan het best met een dialoog waarin de belangen van de organisatie én werknemers aan bod komen, heeft de grootste kans van slagen.
Het gesprek tussen werkgever en werknemers
De werksfeer, collegiale verhoudingen en invulling van het leiderschap bepalen de arbeidsverhoudingen en hebben directe invloed op de motivatie, betrokkenheid en (mentale) gezondheid van medewerkers. Werknemers en werkgever gaan met elkaar in gesprek over wat medewerkers nodig hebben om hun werk goed en met plezier te kunnen doen. En over wat de organisatie nodig heeft om goede resultaten te kunnen behalen. Werknemers willen bijvoorbeeld niet alleen een inkomen, maar ook ruimte voor ontwikkeling en prettige sociale contacten. Werkgevers verwachten steeds meer eigen verantwoordelijkheid, actieve houding en flexibiliteit. Door er met elkaar over te praten en het delen van elkaars wensen en behoeften is een positieve uitruil mogelijk.
Betrokkenheid en vertrouwen
Door met elkaar in gesprek te gaan ontstaat er een sfeer van vertrouwen en betrokkenheid waarin werknemer en werkgever elkaar serieus nemen. Werken aan kwaliteit van arbeidsverhoudingen zorgt voor gezondheid en motivatie van werknemers. En niet te vergeten: op de continuïteit van de organisatie.
Tools
Dialoogspel arbeidsverhoudingen
Ontdek hoe de arbeidsverhoudingen zijn en hoe je ze kunt beïnvloeden.
Krachtenveld arbeidsverhoudingen
Bekijk de samenwerking tussen partijen in de organisatie en kijk waar het nog beter kan.