Organisatie van werk
Op het gebied van duurzame inzetbaarheid is de organisatie van het werk een ‘vergeten groente’. Terwijl dit een kansrijke invalshoek is voor het structureel oplossen van knelpunten op het gebied van bijvoorbeeld arbeidstijden of gezondheid. Denk aan een nieuwe taakverdeling of de herinrichting van werkprocessen of het verbeteren van de samenwerking tussen afdelingen.
Toenemende concurrentie, nieuwe technologie en robotisering: voor veel organisaties bepalen ontwikkelingen in de omgeving de inrichting van hun werkprocessen. Werknemers komen hierdoor min of meer op de tweede plaats. Tel daarbij op de krappe arbeidsmarkt, waardoor werkgevers steeds meer flexibiliteit van hun medewerkers vragen. Wat doet dit met de duurzame inzetbaarheid van medewerkers? En hoe kun je als werkgever de organisatie van werk gebruiken om de duurzame inzetbaarheid juist te verbeteren? Met een actieve bronaanpak is veel te winnen, waarbij organisatiebelangen goed kunnen samengaan met de belangen van medewerkers.
Tools
Analysekader en interventies
Met dit analysekader en set interventies geeft SPDI HR en andere adviseurs binnen organisaties een aanpak om de organisatie van werk op te pakken.